6 Nov 2012

Poppin' for Pike - Göra egna popperhuvuden.

Jag tänkte roa mig med att binda ytterligare gäddflugor men då jag har slut på kortskaftad krok fick det bli poppers och divers.

Det finns många skitsnygga formgjutna popperskallar att köpa men de kostar ju en slant och mitt mantra när det gäller gäddflugor är att de skall vara billiga,de går ju så lätt sönder av nån anledning.
Kan ha att göra med hundratals tänder per fisk...

Jag har alltså nu som tidigare klippt dem av knäskydd för arbetsbyxor.
Det är billigt,jag får ofta såna över när de blir slitna från jobbet och de är bra tjocklek.
Dessutom kan man ju måla dem i valfri glad färg om man inte gillar grått.

Problemet är att de ofta blir grova och hackiga i kanterna efter saxen och det stör mig något vansinnigt,fisken bryr sig inte men jag som fiskare vill ju ha snygga flugor på tafsen!

Men så fick jag en idé idag som fungerade mycket bra.
Att helt enkelt elda lite lätt med en vanlig tändare på alla ytor jag klippt.
Helt plötsligt fick man en mycket slätare och proffsigare yta med rundare kanter.
Enkelt och snyggt (kan givetvis inte mäta sig med snygga och dyra köpegrejer men vad tusan...)

Poppin'

Närbild på huvudet. Svartmålat med ett silvrigt öga.

Ett annat bra tips är att ha lösa popperhuvuden på waddington shank med ett lekande lås bakom.
Bara att montera framför den vanliga flugan och så har man en popper!

No comments:

Post a Comment