13 Jul 2012

Personbästa. Längtan efter kamp.

Jag fick en jäkligt fin öring ikväll.
Större än alla tidigare bäcköringar jag fått och lite mer fight i den.
Så tänkte jag att hoppsan,det här är PB på bäcköring.
Så insåg jag att jag aldrig fått en öring av annan sort,varken insjö eller havs.

Jag började fundera över mina personbästan på fluga,vilket spö och lite sådant. och sammanställer dem godtyckligt som följer:

Röding: -
Bäckröding: -
Bäcköring: 30 cm,4 hg. Brun guldribbad nymf med guldskalle stl 10. #4 spö
Öring: -
Havsöring:-
Harr: 0.5 kg. Guldribbat haröra med guldskalle. #6-7 spö
Lax:-
Regnbåge: 71 cm,3.5 kg. Elk hair caddis stl 12. #4 spö.
Gädda: 3 kg,ingen längd mätt. Silver/svart trippel-F. #6-7 spö.
Abborre: 0.6 kg. Bouncing Betty. #4 spö.

Det här är väl de arter jag generellt fiskar efter eller skulle vilja fiska efter.

Nu är jag ingen tävlingsmänniska på det viset men det är lite skoj för egen del att hålla koll.
Och jag känner att några av de här måste ju banne mig upp över kilostrecket iallafall!

Jag har givit gäddan ett försök till på sista tiden men ingen framgång där.
Har blivit mycket smygande längst ån men det har tyvärr tappat lite av sin charm.
Samma flugor i samma höljor,stå där,kasta så för att inte fastna.
Jag kan nästan fiska i sömnen och det blir rutinmässigt.
Det som driver mig vidare är att jag vet att det finns bäckröding här och jag vill ha en på kroken!

Framförallt saknar jag fisk att fightas med.
Fisk som man inte halar in hur som helst och som sätter press på utrustningen.
Sån där fisk som får hjärtat att slå snabbare och man får lite ångest när man ser hur stora de är.

Förhoppningsvis blir det realitet av det på måndag då jag skall till Ljusne och fiska lax och havsöring.
Det skall bli skoj att få vädra tvåhandsspöt och riktigt skoj att få kasta mot den fisk det är tänkt för.

Det blir både lax och havsöring-premiär för min del och jag hoppas förståss på att få notera något nytt i statistiken. Över 5 kilo skulle jag vara mycket nöjd med.

No comments:

Post a Comment