8 Jan 2012

Fiskedrömmar och udda ideér

Man kan ju behöva lite pepp och motivation såhär när snön ligger tjock och termometern visar dubbelsiffrigt på det blåa...
Jag tänkte dela med mig av en av mina drömmar och en av mina projekt jag skulle vilja genomföra.

Först ut drömmen. Ingen resa till amazonas eller mongoliet.
Jag vill helt enkelt landa en röding. På fluga så pimpelförslagen kan ni hålla för er själva ;)
Röding har varit min drömfisk i snart tio år men jag har aldrig fått chansen att fiska efter dem.
Färgen och miljön de hålls i gör det helt enkelt till den vackraste fisken som finns i mina ögon.
Den första skall tas på fluga (dock inte nödvändigtvis torrt),sen kan pimpelspöet få så många chanser det vill.
Dagen en vackert tecknad en ligger i min håv trillar det nog en liten lyckotår.

Projektet jag har dök upp nu när jag satt framför brasan och snackade med en kompis från västkusten.
Han har ju fisket i blodet och ingen annan fisk hålls högre än makrillen. När den går in blir de galna där nere.
Men han vill ju förstås dörja eller pilka den.
Jag vill ta den på fluga! Jag föreställer mig att makrill som jagar småfisk i ytan skulle vara ett eminent mål för en streamer.
Lägga ut och sen ta hem fort. Makrillen är ju en snabbsimmare och jag tänker att det skulle kunna ge lite av en söderhavskänsla att fiska dem när de går in grunt (eller från båt en sommarkväll).
Tyvärr jobbar jag i en annan ände av landet när makrillen går in men någon sommar skulle det vara skoj att testa.

No comments:

Post a Comment