29 Dec 2011

Fluga på tub

Jag var ju hemma hos mamma över jul och hade med mig spöet.
Ingen lycka där och ingen lycka när jag skulle åka hemåt. Det var ju storm över landet och tågtrafiken var totalt avstannad.
Till Gävle kom jag men inte mer. Vad gör man i Gävle en hel dag om man är jag?
Man fiskar såklart. Två problem fanns dock:
1. Jag hade inget fiskekort. (Korten är gratis för centrala Gävle(!) men måste ju lösas ut nånstans)
2. Jag hade bara gäddflugor med. Inte ens en tjock sommarlax skulle hugga på dem så här behövdes tänka om.

Jag hittade en öppen fiskebutik efter att ha frågat två glada pågar med spinnspön och knatade ut mot Najc.
Väl där anskaffades lite nytt tafsmaterial och en handfull öringflugor. I Gavleån är det nämligen lax och öring som är grejen (om man inte gillar gös. Tidigare nämda gossar hade bra napp på fin gös på djupt fiskade snorgröna jiggar.)

Av herrn på fiskebutiken fick jag höra att "det var bara tubflugor som gällde".
Lätt skeptisk,jag är ju lite traditionell av mig. Men tubflugor och trekrokar vart det.
Iväg mot ån och två utfall mot flugan förgyllde min dag även om inget högg.

Nåja,jag hann ju inte fiska i mer än 1.5 timme innan det vart mörkt.

Men till flugorna! Jag vart lite taggad på idén med tubflugor. En fluga som inte tar lika mycket stryk då den glider upp längst tafsen vid ett hugg... Inte dumt alls.
Så väl hemma letade jag fram vad plastslang jag hade och struntade blankt i alla tubstäd och stoppade fast en grövre nål i mitt vanliga bindstäd. Fungerade fint även om "the real deal" nog är bättre.
Jag fick ihop några flugor på det material jag har,vart rätt nöjd även om de tekniskt sett saknar kroktub och vingarna vart lite glesa.

Imorn skall jag köpa lite nytt hår och försöka beställa lite koppartuber,slang och coneheads.
Med detta är det tänkt att jag skall få till en liten arsenal av tyngre flugor för älven här.

Förhoppningsvis blir nästa års första fisk en öring från österdal på tub.

Flugor på tub. Till vänster ett par av de jag köpte och till höger några bland de jag band upp i dagarna.

No comments:

Post a Comment