6 Nov 2011

Gäddflugsbonanza

Ja det är skoj att binda flugor. Och jag måste säga att jag gillar gäddflugorna.
Man har precis som med laxflugor och havsöringflugor möjlighet att leka en del.

När det gäller strömfiske är det mycket nymfer och våtflugor och där gillar jag att ha det lite mer sparsmakat.
Men här är det galet och färg,rörlighet och volym som gäller.

Nytt mönster. Ofärgat och orange gethår i svans,orange chenille i kroppen och marabou i hackel.


Det är mönstret tror jag skulle kunna vara gångbart även på havsöring.


Linda hjälper mig testa gäddflugorna. 

Just den dagen jag och Linda var vid Leksand nappade det inte. Men bilden visar också på en annan fin sak med gäddfisket. Man behöver inte åka långt bort. Nästan alla vatten i Sverige förutom höga fjällsjöar håller gädda! De hugger hårt,snabbt och elakt och kämpar bra. Roliga fiskar,roliga flugor!

No comments:

Post a Comment