21 Nov 2011

Disco

Det lackar ju mot jul så sakteliga så glitter och pynt passar ju bra.
Det känns lite tröstlöst att binda torrflugor,de kommer inte så väl till pass när det är minusgrader ute...
Eftersom det ska bli bra jäkla kallt innan Dalälven fryser över i strömpartierna så håller jag hoppet uppe.
Öring och harr går ju i Västerdal men här nära mig är det sämre med den varan även om de finns här med om än spritt. Gäddan däremot finns i alla vatten och jag har blivit mer och mer fascinerad av flugfiske efter gädda, det skulle faktiskt kunna bli vinternöjet att fiska efter dem i öppet vatten.

Jag ser på gäddfiskefilmer och kollar mönster,hittar på egna och är allmänt improviserande glad.
I dagarna har det blivit ett par nya i gäddasken; En simpa med grå get och brunt hackel som släp och så den här discohistorien. Båda har en skalle av hjorthår i bästa Muddler-anda.
Jag har hittills haft bäst tur med gäddan på ljusa flugor så jag får väl böja mig för flash-trenden och göra julpynt jag med.
Den här blåa tror jag mycket på faktiskt. Den är lättare dressad än de flugor jag bundit upp för gädda annars och innehåller mer syntet,den borde inte suga åt sig lika mycket vatten och borde alltså vara lite lättare att kasta!

Till helgen blir det gäddsafari och nästa vecka skall jag norrut med skolan.
Jag hade egentligen tänkt ta med mig det lätta spöet och försöka hitta ett öringvatten men vete tusan om det inte blir #6/7 och gäddflugorna som åker med...

Blått och silver i en glittrig combo.

No comments:

Post a Comment